YouTube – platforma skrojona pod kampanie reklamowe

Szymon Szmigiel
YouTube – platforma skrojona pod kampanie reklamowe

Użytkownicy spędzają średnio 19 godzin tygodniowo1 na oglądaniu treści wideo w internecie. To między innymi dzięki temu reklama wideo online nieustannie jest na fali. Jednak digital to – zwłaszcza w ostatnich latach – środowisko niezwykle zmienne, a kto nie obierze właściwego kursu, nie popłynie z trendami wyznaczającymi kierunek strategicznego sukcesu, tego prąd może wynieść na niezbadane dotąd wody. Dlatego niezwykle istotne w cyfrowym świecie jest znalezienie odpowiedniego kanału stwarzającego i gwarantującego korzystne warunki reklamowe. 

Jednym z takich miejsc jest YouTube – kiedyś platforma ukierunkowana na zaangażowanie użytkownika niezobowiązującymi treściami, dziś również serwis oferujący multinarzędziowość i atrakcyjne formaty skrojone pod potrzeby marketerów i reklamodawców.

youtube - korzyści

Krótsza strona YouTube

YouTube dociera w Polsce do ponad 25 milionów dorosłych użytkowników3. Szczególnie istotne jest bieżące monitorowanie rynku i zachowań odbiorców oraz odpowiednia reakcja na zmiany w preferencjach. Serwis jest o tyle elastycznym środowiskiem, że każda marka może przeprowadzić kampanię według własnych założeń – ma do dyspozycji szeroki wybór formatów, takich, które pozwalają na opowiedzenie dłuższej historii, ale również krótkich jak YouTube Shorts.

Funkcją, która niewątpliwie podbiła w 2020 roku serca użytkowników, jest YouTube Shorts. Krótkie, trwające maksymalnie minutę4 formy wideo łączą ponad 2 miliardy użytkowników YouTube’a na całym świecie, a dziennie odnotowywanych jest średnio ponad 30 miliardów5 odsłon. To narzędzie dla tych, którzy lubią scrollować, odkrywać nowy content i tworzyć własne treści wideo, ale również – jak zapowiedziano w kwietniu 2022 roku – miejsce, które już niebawem będzie dostępne dla reklamodawców w Polsce.

Biorąc pod uwagę fakt, że skupienie konsumentów spada, a co za tym idzie, popularność krótkich form wideo jak Instagram Reels czy Facebook Stories zyskuje na znaczeniu – reklamy na YouTube Shorts mogą okazać się opłacalną inwestycją, wartą uwzględnienia w Twojej strategii.

VAS i VAC, czyli kampanie napędzające sprzedaż

Obok Shorts, jednym z rodzajów przeprowadzenia efektywnej kampanii na YouTubie jest również postawienie na sekwencjonowanie reklam wideo (Video Ad Sequencing). Pozwoli Ci ono na pokazanie zaplanowanej serii reklam w dowolnej, ustalonej wcześniej kolejności zapewniającej spójny przekaz opowieści. Zabieg ten ma na celu opowiedzenie potencjalnym konsumentom historii w trakcie ich podróży zakupowej – co więcej, VAS lepiej zapada w pamięć niż 30-sekundowy spot reklamowy.

vac i vas -korzyści

Video Action Campaigns to format efektywnościowy skoncentrowany na zwiększaniu konwersji i ruchu przy użyciu kombinacji formatów w YouTube, Google Video Partners i innych. To połączenie reklamy wideo z możliwością pominięcia w strumieniu i w kanałach, a to wszystko w ramach jednej zautomatyzowanej kampanii6. Poszerzenie reklamy o dane o produkcie może zrobić z niej swego rodzaju witrynę sklepową, dzięki czemu zachęcisz klientów do odwiedzenia Twojej strony.

Targetowanie kluczem do efektywności

Bez względu na to, na jaki format się zdecydujesz, każda kampania reklamowa przeprowadzona na YouTubie powinna uwzględniać targetowanie. Platforma daje możliwość ukierunkowania kampanii na odbiorcę lub na treść.

Targetowanie skoncentrowane na użytkowniku pozwala określić kierunek przekazu. Platforma posiada skategoryzowane grupy odbiorców, sprofilowane pod kątem demografii, zainteresowań, zdarzeń z życia, tendencji zakupowych lub na podstawie remarketingu uwzględniającego dotychczasową styczność i interakcje odbiorcy z kampaniami reklamowymi. Targetowanie kontekstowe to natomiast ukierunkowanie na miejsce docelowe, w którym zamierzamy przeprowadzić kampanię, czyli konkretne filmy lub kanały na YouTubie.

Precyzyjne targetowanie może mieć również zastosowanie podczas dużych imprez sportowych, jak np. mistrzostw świata w piłce nożnej czy nadchodzących letnich igrzysk olimpijskich. Wydarzenia sportowe gromadzą niebywałą publiczność. Ostatni FIFA World Cup wygenerował 230 milionów godzin7 spędzonych przez użytkowników na YouTubie. Jednak pomiędzy różnymi strefami czasowymi i napiętym harmonogramem oglądanie ulubionych dyscyplin staje się dla widzów wyzwaniem. Tym samym fani coraz częściej poszukują skrótów meczów lub oglądają transmisje online w swoim czasie (70 proc. fanów ogląda transmisje później ze względu na różnice czasowe) – to szansa na dotarcie z przekazem reklamowym stricte w miejscu, w którym kibice się gromadzą. Możesz się zastanawiać, czy warto, ale choć letnie igrzyska olimpijskie zaplanowane są na 2024 rok, już teraz szacuje się, że to między innym za ich sprawą wydatki na reklamę wzrosną o 7,4 proc.8

Zaplecze technologiczne

Biorąc pod uwagę wszystkie rozwiązania oferowane przez YouTube’a, musisz pamiętać o jednej, kluczowej kwestii. Środowisko platformy jest niezwykle trudne do samodzielnej kontroli. Tylko jednego dnia na serwisie pojawia się 720 000 godzin9 nowych treści wideo, dlatego warto zdać się na platformy technologiczne wyspecjalizowane w prowadzeniu kampanii reklamowych.
Współpraca z niezależnymi podmiotami rekomendowanymi przez YouTube Measurement Program10 oferuje listę zweryfikowanych, zaufanych partnerów technologicznych, którzy pomogą Ci zrozumieć funkcjonowanie serwisu i panujące na nim trendy. Jednak przede wszystkim ułatwią prowadzenie działań marketingowych, mierzenie kampanii reklamowych, a to wszystko z dbałością o bezpieczeństwo Twojej marki i odpowiednie dopasowanie treści.
W kontekście brand safety oraz suitability platformy technologiczne dysponują obszerną listą słów kluczowych i fraz w różnych językach, dzięki analizowaniu sentymentu każdego wideo, a następnie włączają do emisji content mający pozytywny wydźwięk w świadomości użytkowników. Platformy te dokonują także audio transkrypcji każdego materiału wideo, weryfikują je, a następnie usuwają treści, w których pojawiają się wulgaryzmy, agresja i inne nacechowane pejoratywnie i niedopuszczalne zachowania.

Z YouTube zrealizujesz KPI

Możliwości YouTube’a przewyższają dzisiejszą telewizję w obszarze reklamy. Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z serwisu, możesz liczyć na zwrot z inwestycji. Przy odpowiednio ukierunkowanej kampanii z powodzeniem wypromujesz działalność, dotrzesz do konkretnych grup odbiorców ze swoim produktem, pozyskasz nowych klientów. To miejsce zarówno dla dużych, jak i małych marek – z możliwości marketingu na YouTubie może skorzystać każdy.

1Raport interaktywnie.com: Marketing przez wideo i streaming w internecine 2021
2https://channelfactory.com/youtube-vs-television-how-marketers-win-with-digital-videos/
3https://www.press.pl/tresc/73347,youtube-ma-ponad-25-mln-doroslych-uzytkownikow-w-polsce
4https://hypemagazine.co.za/2021/10/25/introducing-the-shorter-side-of-youtube/
5https://www.purepc.pl/youtube-shorts-na-konkurencyjnej-dla-tiktoka-platformie-z-krotkimi-filmikami-pojawia-sie-reklamy
6https://support.google.com/google-ads/answer/10147229?hl=en
7https://go.channelfactory.com/insights-world-cup-2022-best-practice-overview
8https://www.zenithmedia.pl/cyfrowa-transformacja-przyniesie-9-wzrost-globalnych-wydatkow-na-reklame-w-2022-roku/
9https://www.tubefilter.com/2019/05/07/number-hours-video-uploaded-to-youtube-per-minute/
10https://www.youtube.com/measurementprogram

Szymon Szmigiel
Channel Factory Polska
Jako Dyrektor Zarządzający zajmuje się rozwojem Channel Factory w Polsce, nawiązuje relacje biznesowe z domami mediowymi, agencjami i klientami bezpośrednimi. Ma doświadczenie w różnych segmentach digital marketingu, a na swoje działania zawsze stara się patrzeć z szerokiej perspektywy. Ważna jest dla niego trafna ocena potrzeb klienta, jego mocną stroną jest kreatywność i konsekwencja w dążeniu do założonego celu.
DIGITAL NOW! MAGAZINE

DIGITAL NOW! HOLDING SPÓŁKA AKCYJNA
ul. Polska 114
60-401 Poznań

KRS: 0000986203
NIP: 7811993323

digitalnow-holding.com redakcja@magazyndigital.pl

0
KOSZYK