Czy wprowadzenie do swojego e-commerce strategii cenowych to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży? Oczywiście, że tak. Jak to zrobić? To już bardziej złożone pytanie. Nie wystarczy pobieżne sprawdzenie cen konkurencji i jednorazowe dopasowanie stawki. W ten sposób możemy zadziałać doraźnie, a nie długofalowo, a co za tym idzie, pozbawić się zysków i klientów.
Wiedza pozwala nam podejmować trafne decyzje. Jeżeli chcesz działać w zakresie cen w swoim e-commerce… najpierw zobacz, jak działa Twoja konkurencja. Monitoring innych sprzedających pozwoli Ci ustalić stawki, jakie dają na konkretnych produktach. W przeciwieństwie do rynku offline sklepy online pozwalają kupującym szybko i łatwo porównać oferty wielu sprzedających, a tym samym ryzyko zakupu w zawyżonych cenach jest tu drastycznie niższe.
W tej sytuacji przydatny będzie profesjonalny system do monitoringu. Możesz sprawdzać ceny na danym kanale sprzedaży lub bezpośrednio w wybranym e-sklepie. Dzięki takiej praktyce będziesz wiedział, jak na arenie e-commerce plasuje się Twój asortyment.
O roli ceny w e-commerce nie trzeba mówić zbyt wiele, wystarczy lakoniczne stwierdzenie, że jest niezwykle ważnym bodźcem zakupowym.
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz sprzedaż produktu w sieci, musisz wiedzieć, jak optymalizować ceny swoich towarów. Konieczne jest pilnowanie cen minimalnych, aby działania przynosiły realne zyski. Jednak kwota płacona przez kupującego powinna wynikać z bieżących zachowań rynku, a nie z jednorazowo doliczonych wartości do cen, w jakich towar został kupiony.
Aby cena minimalna była prawidłowo ustalona, warto, abyś zagłębił się w wartości Twoich cen zakupu lub produkcji. W ten sposób będziesz mógł planować długoterminowe strategie cenowe. Po analizie konkurencji może się okazać, że Twoje ceny są zbyt wysokie, aby wprowadzić dany model strategii cenowej. Jeżeli nie planujesz świadomie zaniżać cen na rynku, musisz zapewnić sobie konkretny zysk ze sprzedaży.
Bardzo istotne w tym przypadku jest rozróżnienie marży i narzutu wyrażonego w procentach. Wielu przedsiębiorców myli te dwa pojęcia, tym samym źle wyliczają cenę minimalną. W takiej sytuacji stosowanie monitoringu konkurencji i strategii cenowych nie pomoże w odniesieniu sukcesu, ponieważ błąd tkwi u podstaw.
Jeżeli wiesz, jak poprawnie ustalić cenę minimalną w swoim sklepie, możesz balansować poszczególnymi kwotami, aby realizować konkretny plan strategiczny.
Ważne jest przemyślenie kwestii tego, czy chcesz oferować wszystkim klientom te same stawki, czy różnicować je w zależności od kanału sprzedaży. Możesz obrać w tym przypadku jedną z dwóch opcji.
Strategie cenowe to decyzje dotyczące polityki cenowej Twojej firmy i jej korelacji z celem, jaki chcesz osiągnąć. Przykładowo może zależeć Ci na szybkim wzroście zysków, budowaniu marki wśród konsumentów, zwiększeniu udziału w rynku w stosunku do konkurencji lub wprowadzeniu na niego nowego towaru.
Kwoty produktów, które obierasz w swoim e-commerce, muszą odzwierciedlać klientowi korzyści w układzie cena–jakość. Są to decyzje, które musisz podjąć jako przedsiębiorca, aby trafnie rozwiązać problem nadawania cen. Z jednej strony cena ma przyciągać kupujących, z drugiej strony musi zapewniać Ci realne korzyści.
Strategia cen wysokich polega na nadawaniu relatywnie wyższych cen niż konkurencja. W tym modelu możemy wyróżnić dwie strategie:
W strategii cen wysokich niezwykle ważne jest poczucie luksusu, które towarzyszy kupującemu. W tym modelu musisz zadbać o dodatkowe walory, które przyciągną uwagę Twojego klienta. Odpowiednia kolorystyka oferty, staranny opis, komfort nabywcy, wysoka jakość obsługi czy szybka i prestiżowo zapakowana przesyłka pozwolą Ci zdobyć usatysfakcjonowanego klienta.
W przypadku strategii cen neutralnych oferujemy uśrednioną rynkową cenę produktu. Strategia sprawdzi się w przypadku towarów ze średniej półki cenowej lub substytutów prestiżowych produktów. Jest wynikiem połączenia jakości i ceny danego asortymentu.
Jest to jedna z najpopularniejszych strategii cenowych w e-commerce. Może odnosić się do:
Strategia polega na ustaleniu najniższych możliwych cen na danym produkcie.
W swojej ekstremalnej odsłonie może objawiać się strategią:
Strategia niskich cen nie musi się przejawiać w ekstremalnie niskich cenach nadawanych celem eliminacji innych sprzedających. Jeżeli chcesz stosować to rozwiązanie, możesz balansować cenami w niewielkim zakresie. W ten sposób Twoja oferta będzie korzystna na tle innych sprzedających. Jeżeli dodatkowo zadbasz o pozostałe czynniki wpływające na zadowolenie kupującego, możesz liczyć na zwiększenie rentowności swojego biznesu.
W tej strategii stawiamy na naśladowanie innych oferentów i przejmowanie ich polityki cenowej na danych produktach. Metoda bazuje na monitoringu konkurencji, gdyż nie może być realizowana bez wiedzy na temat ustalanych przez nią cen.
W obrębie swojego biznesu nie musisz stosować jednej strategii cenowej. Możesz dostosować ceny asortymentu do oczekiwań danej grupy konsumentów i kanału sprzedaży.
Bez względu na to, czy chcesz, aby oferowane przez Ciebie ceny były równe, wyższe lub niższe od średnich cen rynkowych, nie musisz rezygnować z form promocji, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż. Wykorzystanie grupy asortymentu, tzw. generatorów ruchu (traffic generators), do przyciągania uwagi klientów jest jedną z popularnych taktyk cenowych.
Nie ma jednej, prostej i sprawdzonej metody ustalania cen w e-commerce. Jest to złożony proces, oparty na różnorodnych czynnikach. Niewątpliwie automatyzacja części pracy pomoże Ci sprawnie zarządzać Twoim e-handlem, a finalnie oszczędzać czas i pieniądze oraz zwiększać zyski.
Sprawdzanie, jakie ceny na konkretnych produktach ustala konkurencja, jest podstawą skutecznego kierowania polityką cenową. Profesjonalny system do monitoringu konkurencji i automatyzacji cen pozwoli Ci w rzetelny sposób kierować obranymi strategiami cenowymi.