Jakub Papuga

Personalizacja głównym obszarem inwestycji w marketingu 2024

Personalizacja głównym obszarem inwestycji w marketingu 2024
Spis treści

Według raportu przygotowanego przez firmy Evergage i Researchscape International 98% badanych marketerów twierdzi, że personalizacja ma wpływ na pogłębianie relacji z klientami, a 88% z nich uważa, że odbiorcy oczekują spersonalizowanych doświadczeń. Z kolei budowanie relacji marek z klientami jest kluczowe do zwiększenia CLV (Customer Lifetime Value), co jest szczególnie ważne w czasie spowolnienia gospodarczego, bowiem koszt dotarcia do nowego klienta jest nawet 7-krotnie wyższy. Dodatkowym motorem napędowym dla spersonalizowanych treści jest błyskawiczny rozwój technologii AI. To wszystko powoduje, że personalizacja treści marketingowych może być głównym obszarem inwestycji w nadchodzącym 2024 roku.

Czym jest personalizacja treści?

Personalizacja treści to proces dostosowania contentu w taki sposób, aby odpowiadał na indywidualne potrzeby użytkownika. W kontekście marketingu internetowego personalizacja może dotyczyć różnych elementów, takich jak teksty, obrazy, oferty produktów, a nawet struktura czy układ strony.

Jednym z najpopularniejszych przykładów personalizacji treści jest Netflix i stosowany przez platformę system rekomendacji. Dzięki wykorzystaniu algorytmów i uczenia maszynowego każdy użytkownik widzi inny ekran startowy, na którym znajdują się rekomendowane filmy i seriale skrojone pod jego oczekiwania.

Netflix – rekomendowane treści.Netflix – rekomendowane treści.

W branży e-commerce prekursorem spersonalizowanych doświadczeń zakupowych jest Zalando. Podczas pierwszej wizyty w sklepie zobaczysz pytanie: „Od czego chcesz zacząć? Kobiety, mężczyźni, dzieci”. Sklep został zaprojektowany tak, aby użytkownik swoim zachowaniem i w sposób nieświadomy opowiedział firmie o tym, czego szuka. Każdy jego wybór, od najbardziej ogólnego, takiego jak płeć, przez bardziej szczegółowe np. kategorie, po styl wybieranych ubrań buduje profil użytkownika i pozwala na lepszą personalizację oferty.

Zalando – pytanie o preferencje.Zalando – pytanie o preferencje.

Personalizacja w digital marketingu

W przeszłości personalizacja w digital marketingu kojarzyła się głównie z używaniem imion w newsletterze. Dziś jest zupełnie inaczej. Poziom personalizacji jest znacznie wyższy.

Zatem, na co warto postawić w kontekście personalizacji w 2024 roku?

  • E-mail marketing

Działania e-mail marketingowe pozwalają na mocną personalizację treści. Marketerzy są w stanie tworzyć różne treści w zależności od zachowań konsumentów. I w ten oto sposób użytkownik, który jeszcze nic nie kupił w sklepie otrzyma kod rabatowy na pierwsze zamówienie, a lojalny klient zobaczy w newsletterze nową kolekcję wiosna-lato z produktami ze swojej ulubionej kategorii.

Zbieraj informacje o użytkownikach, takie jak imię, wiek, płeć czy nawet stanowisko i wykorzystuj te informacje w swoich newsletterach, tworząc spersonalizowane treści.

Newsletter edrone – personalizacja imienna.Newsletter edrone – personalizacja imienna.

  • Kampanie SMS

Tak jak w e-mail marketingu, wiadomości SMS powinny być bardzo personalne. W końcu SMS to mocno intymna strefa, nie ma tutaj mowy o spamie od 100 różnych firm, tak jak czasami bywa z newsletterami. Kampanie SMS mają zdecydowanie najwyższy open rate, między innymi dlatego, że wiadomości nie mogą wpaść do folderu spam.

Wykorzystaj moment 100% uwagi na otrzymanej treści i zaskocz konsumenta czymś mocno personalnym. Może podaruj mu kod rabatowy w dniu jego urodzin? Kto by się nie ucieszył z takiego prezentu? 🙂

  • Rekomendacje produktowe

Oczekiwania konsumentów wobec sklepów internetowych ciągle rosną, a jednym z najczęściej wskazywanych powodów wyboru zakupów online jest szybkość i łatwość ich realizacji. Jednak w sklepach o dużym asortymencie wybór odpowiedniego produktu bywa trudny, przytłaczający i czasochłonny. Warto stosować silniki rekomendacji produktowych, aby dzięki uczeniu maszynowym wyświetlać produkty podobne do wcześniej przeglądanych.

To, na co zdecydowanie warto postawić w 2024 roku, to cross-selling, czyli zakupy komplementarne, zwiększające wartość zamówienia. Jeśli konsument dodał do koszyka klawiaturę, to zaproponuj mu myszkę. Jeśli wybrał również myszkę, to idź za ciosem i wyświetl mu podkładki pod myszki.

Dzięki machine learning każdy użytkownik otrzyma spersonalizowane rekomendacje produktowe odpowiadające jego realnym potrzebom zakupowym.

Cross selling w sklepie online RTV EURO AGD.Cross selling w sklepie online RTV EURO AGD.

  • pop-upy

Choć pop-up marketing najlepsze lata ma za sobą, to wciąż potrafi generować dla firm wiele korzyści. Dzięki zaawansowanym narzędziom do tworzenia wyskakujących okienek, jesteś w stanie spersonalizować treść w zależności od czasu spędzonego na stronie czy akcji, którą próbuje wykonać konsument, tak jak np. próba opuszczenie strony (tzw. exit pop-up).

Exit pop-up – Agile CRMExit pop-up – Agile CRM

  • Personalizacja treści w mediach społecznościowych

Algorytmy w najpopularniejszych social mediach rozwijają się w błyskawicznym tempie. Jakość dopasowania contentu do użytkownika jest na bardzo wysokim poziomie i to właśnie z tego powodu konsumenci coraz więcej czasu spędzają, scrollując Facebooka czy Tik Toka.

Właśnie dlatego reklamodawcy posiadają w swoich rękach potężny oręż, umożliwiający personalizację treści reklamowych wyświetlanych w zależności od etapu lejka sprzedażowego, na którym znajduje się konsument.

Wyświetlanie reklamy opowiadającej o wartościach firmy czy atutach produktu świetnie sprawdzi się w pierwszym kontakcie. Na porzucone koszyki najefektywniej działać będzie kod rabatowy lub zastosowanie reguły niedostępności. A lojalnych klientów do zwiększenia wartości koszyka zachęcą nowości w asortymencie.

Reklama Meta Ads nowej kolekcji w sklepie Alicja&Maria JewelleryReklama Meta Ads nowej kolekcji w sklepie Alicja&Maria Jewellery

Personalizacja poprzez segmentację użytkowników

Warunkiem przygotowania skutecznej kampanii reklamowej czy e-mail marketingowej jest znajomość potrzeb konsumentów. Odpowiedzią na pytanie „Czego potrzebuje ten konkretny konsument?” jest segmentacja użytkowników z wykorzystaniem Analizy RFM.

Analiza RFM to wskaźniki Recency (czas od zakupu), Frequency (częstotliwość zakupów) i Monetary (wartość zakupów), które przypisują konsumenta do jednego z 10 segmentów: Champions, Loyal Customers. Potential Loyalist, New Customers, Promising, Need Attention, At Risk, Can’t Lose Them, Hibernating oraz Lost.

Analiza RFM.Analiza RFM.

Dla każdego segmentu warto przygotować inny zestaw działań marketingowych, ponieważ każdy z nich charakteryzuje się innymi potrzebami. Personalizowane działania reklamowe powinny odpowiadać na potrzeby każdego z nich.

Aby przeprowadzić segmentację użytkowników, wystarczy, że ze sklepu wyeksportujesz adresy e-mail wraz z datą zrealizowanych zakupów oraz łączną ich wartością, a następnie skorzystasz z gotowego szablonu Google Sheets, który zrobi całą robotę za Ciebie. Znajdziesz go w darmowym e-booku o Analizie RFM na stronie: https://bit.ly/analiza-rfm.

Reszta zależy już od Twojej strategii działania. Czy do danego segmentu wyślesz spersonalizowany e-mail, a dla innego zaprojektujesz specjalną kampanię reklamową Meta Ads? A może wystarczy wiadomość SMS? Ty decydujesz!

Jakub Papuga
Jakub Papuga
CEO & Founder | Happy Parrots
Digital Now! Magazine
Zarządzanie doświadczeniem klienta
Nowy numer:Zarządzanie doświadczeniem klienta
DIGITAL NOW! MAGAZINE

ICEA S.A.
ul. Polska 114
60-401 Poznań

NIP: 7811993323
KRS: 0000986203

redakcja@magazyndigital.pl

0
KOSZYK