Rozwój technologii, rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów oraz zmiany w regulacjach prawnych skłaniają firmy do działania w bardziej zrównoważony sposób. Postrzeganie tych trendów jako fundamentu w budowaniu przewagi konkurencyjnej w przestrzeni internetowej to nie tylko moralny obowiązek, ale również biznesowy sens. Jednym z najważniejszych pojęć w tym obszarze jest LCA.
Ponad 60 proc. klientów deklaruje, że zwraca uwagę na działania prośrodowiskowe firmy. Badania NielsenIQ oraz McKinsey&Company dowodzą, że produkty z etykietą ESG-friendly (skoncentrowana wokół zrównoważonego rozwoju) wykazują wzrost sprzedaży o 1,7 punktu procentowego więcej niż produkty bez tej etykiety.
Co więcej, ślad węglowy produktów sprzedawanych w e-commerce jest średnio ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku produktów sprzedawanych w sklepach stacjonarnych (OliverWyman). Dlaczego zatem nie wykorzystać aspektów środowiskowych w tworzeniu strategii rozwoju marki online? Jedną z najbardziej popularnych metod budowania konkurencyjności środowiskowej produktów i usług jest analiza LCA. Pozwala ona zrozumieć i ocenić wpływ produktu na środowisko oraz zidentyfikować obszary, w których można wprowadzić zmiany.
LCA (Life Cycle Assessment) to naukowa metoda oceny wpływu produktu na środowisko od momentu pozyskania surowców do jego utylizacji. Umożliwia przedsiębiorstwom zrozumieć i ocenić cały proces produkcji, dystrybucji, użytkowania i utylizacji produktu pod względem jego wpływu na środowisko naturalne. Analiza ta może być stosowana do każdego rodzaju produktu czy nawet usługi, w tym do tych oferowanych w e-commerce.
Dążenie do bardziej ekologicznych działań to nie tylko odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów, ale także konieczność związana z ochroną naszej planety. Wprowadzając strategię zrównoważonego rozwoju i korzystając z narzędzi, takich jak analiza cyklu życia produktu, firmy e-commerce mogą stać się liderami w zrównoważonym rozwoju.
Przy ocenie wpływu produktu na środowisko należy wziąć pod uwagę kilka elementów:
Wprowadzenie strategii ekologicznej do biznesu e-commerce może przynieść wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i dla środowiska naturalnego. Najważniejszym jest zwiększenie konkurencyjności wynikającej z preferencji klientów, którzy coraz częściej wybierają produkty i firmy, które dbają o środowisko. Przywiązują wagę do ekologicznych działań, co może zwiększyć atrakcyjność danej marki. Analiza cyklu życia produktu pozwala również zidentyfikować obszary, w których można oszczędzać zasoby i energię, co może prowadzić do obniżenia kosztów produkcji.
Dbając o ekologię, firmy budują też zaufanie swoich klientów. Zwiększa to ich lojalność i zaangażowanie, a także identyfikację z marką i jej wartościami. Kolejną korzyścią z wprowadzenia strategii zrównoważonego rozwoju jest gotowość w spełnieniu przepisów dotyczących ochrony środowiska i zmniejszenia ryzyk prawnych, które z tego wynikają. Nawet jeśli niektóre regulacje jeszcze nie obowiązują, trend dotyczący ich wprowadzania jest zauważalny, a ci, którzy zdecydują się na ich szybszą implementację, mają szansę wyprzedzić konkurencję.
Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie szczegółowej analizy cyklu życia produktu. W jej przygotowaniu pomogą eksperci ds. środowiska lub specjalistyczne oprogramowania do oceny wpływu środowiskowego. Jakie dalsze kroki należy podjąć, by wdrożyć strategię zrównoważonego rozwoju?
Wykorzystanie energii w e-commerce jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ślad środowiskowy. To nie tylko kwestia technologii służących do gromadzenia danych czy obsługi klientów online, ale też wykorzystanie systemów analitycznych w internecie. W to wlicza się również sposób zorganizowania logistyki. Transport i dystrybucja produktów do klienta końcowego ma wpływ na efektywność środowiskową. Jednak brak konieczności prowadzenia fizycznego sklepu eliminuje potrzebę zużywania energii na utrzymanie dużych przestrzeni czy klimatyzacji.
Każda organizacja i każdy produkt ma inny wpływ na środowisko. Analiza cyklu życia (LCA) jest niezbędnym narzędziem, które pozwala zidentyfikować główne składowe wpływające na środowisko. Dzięki LCA organizacje mogą precyzyjnie ocenić, które obszary wymagają poprawy, i podjąć konkretne kroki w celu zminimalizowania swojego śladu węglowego. W ten sposób, nawet w dziedzinie e-commerce, gdzie wydaje się, że jesteśmy na właściwej drodze, możemy stale dążyć do bardziej zrównoważonego i ekologicznego podejścia do handlu online.
Źródła: