Influence marketing w e-commerce

Klara Anna Witkowska
Influence marketing w e-commerce

INFLUENCE MARKETING W E-COMMERCE – JAK PLANOWAĆ DZIAŁANIA?

Istnieje wiele możliwości promocji w Internecie i jedno jest pewne: dobrze przeprowadzona kampania marketingowa pozwala na osiągnięcie spektakularnych wzrostów w e-commerce. W momencie, w którym coraz rzadziej odbieramy e-maile od marek, obowiązuje nas ślepota banderowa. Coraz trudniej skutecznie dotrzeć do grupy docelowej. I wtedy z pomocą przychodzi nowa koncepcja marketingu – influence marketing.

CZYM JEST INFLUENCE MARKETING?

Influence marketing jest jedną z dziedzin marketingu internetowego. Polega ona na nawiązaniu współpracy z influencerami, czyli osobami, które wywierają wpływ na użytkowników w Internecie poprzez swoją popularność. Często są dla internautów wzorem do naśladowania bądź inspiracją.

Do grona influencerów zalicza się osoby kreujące treści internetowe na różnych kanałach: instagramerów, vlogerów (osoby tworzące video), blogerów, YouTuberów, Facebookerów, TicTokowców itp.

Wykorzystanie zasięgów generowanych przez influencerów to doskonały sposób na dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów. Kampanie influence marketingu cechują się bezpośrednim dotarciem do wąskiej i sprecyzowanej grupy docelowej. Z drugiej strony to doskonałe narzędzie, które pozwala na dotarcie do pokolenia, dla którego bardzo liczy się opinia innych osób – mowa tu o pokoleniu millenialsów czy pokoleniu Z. W wielu branżach, w tym również w e-commerce, działania influence marketingu przynoszą znaczne wzrosty sprzedaży oraz pomagają wypozycjonować markę w ściśle określonym segmencie rynku.

JAK ZNALEŹĆ INFLUENCERA DLA SWOJEJ MARKI?

Odnalezienie odpowiednich influencerów dla marki nie jest proste. Trzeba zwrócić uwagę na szereg różnych czynników, które pozwolą stworzyć efektywną promocję w sieci. Influencerzy to nic innego jak marki osobiste, które mają swoje zasięgi, chwyty sprzedażowe, język oraz określone zachowania. W związku z tym musimy zastanowić się, czy nasz produkt pasuje do grupy odbiorców, do której docierają treści promowane przez influencera. Jak to sprawdzić? Wystarczy zajrzeć do statystyk dotyczących danych demograficznych, takich jak: wiek, pochodzenie i płeć odbiorców.

Analiza profilu influencera to kolejny ważny aspekt. Same lajki nie są gwarancją sukcesu. Nie daj się na to nabrać, ponieważ niektóre profile są sztucznie pompowane i choć takie działania są potępiane i wykrywane w większości przez Instagrama, to niestety nadal się zdarzają. Podczas analizy profilu szczególną uwagę zwróć na elementy, takie jak: zaangażowanie użytkowników, reakcje pod postami oraz oceń umiejętność budowania dialogu z marką. Szczególnie ważny jest to dialog, czyli rozmowa oraz wymiana komentarzy między marką osobistą influencera a grupą docelową. W czasie analizy warto skorzystać z narzędzia InfluenceMarketingHub, który analizuje i wskazuje wskaźniki takie jak: Audience Quality Score, Likes-comment Ratio, Engagement Rate. Warto również wyszukać informacje o wcześniejszych kampaniach, jakie prowadził influencer.

INFLUENCE MARKETING – JAK ROZLICZAĆ KAMPANIE?

Kampanie influence marketing mogą mieć charakter płatny bądź barterowy. Kwoty za kampanie płatne uzależnione są od marki i zasięgów influencera. Kampanie barterowe, które często wykorzystywane są w e-commerce, polegają na wymianie produktu w zamian za publikacje. Jednak nie wszyscy influencerzy zgadzają się na takie warunki współpracy – dla wielu z nich to praca zarobkowa.

Oprócz określenia charakteru współpracy, warto również pamiętać o wyznaczeniu prawidłowych wytycznych. Każdorazowo należy przygotować odpowiednią instrukcję dla influencera z informacją o oznaczeniu marki na zdjęciu i w opisie, a także przedstawić listę preferowanych #hashtagah. Inne ważne elementy to: długość filmu, ilość postów, ilość zzs.

Tworząc kampanie, najczęściej posługujemy się wskaźnikami, takimi jak: widoczność, zasięgi oraz sprzedaż. To dzięki nim jesteśmy w stanie ocenić efektywność prowadzonych działań

  • Widoczność – jest to wskaźnik, który określa ilość wyświetleń reklamy/postu na Facebooku lub w wynikach wyszukiwania;
  • Zasięg – jest to liczba osób, do których trafił post i które miały okazję zareagować na dodane działania;
  • Reakcje – reakcją są wszelkie działanie podjęcie przez użytkowników marki: komentarze, reakcje itp;
  • Sprzedaż – sprzedaż można liczyć na wiele sposobów np.: linki afiliacyjne, dedykowane kody rabatowe, UTM-y.

CZY ZMIANY DOSIĘGNĄ RÓWNIEŻ SAMYCH PRACOWNIKÓW?

Publikując post na blogu agencji SEO ciężko byłoby nie poruszyć tego tematu – jak influencer może wesprzeć działania SEO? Dobrze zaplanowane działania influence marketingu mogą pomóc, w szczególności, jeśli mówimy o influencerach – blogerach. To właśnie dzięki nim możemy podbić widoczność naszej witryny. Oczywiście nie każdy link będzie przynosił wysoką wartość dla SEO. W pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę
na atrybut linku, który powinien zawierać wartość rel.”follow”. Tylko tak stworzony link wesprze efektywnie naszą witrynę. Podczas planowania współpracy z blogerami należy pomyśleć również o tym, na jaką stronę powinien linkować post oraz jaki powinien mieć anchor: tekstowy, obrazkowy exact match, losowy czy url. Więcej o anchorach dowiecie się ze słownika icea (https://www.grupa-icea.pl/pozycjonowanie/slownik-seo/anchor/).

O czym warto pamiętać tworząc kampanie influence marketingową?

  • Dobierz influencera tak, aby pasował do Twojej marki – kierował się podobnymi wartościami i miał podobny przekaz.
  • Rozmawiaj! Nie mów, jak powinien wyglądać przekaz. Influencer lepiej zna swój profil i wie, jak budować relacje ze swoimi obserwującymi.
  • Wspieraj influencera informacjami o produkcie oraz o korzyściach, jakie płyną z jego zakupu.
  • Przy wyborze influencera nie bój się pytać o statystyki. Zgromadź jak najwięcej informacji o jego grupie docelowej.
  • Zwróć uwagę na grupę docelową, do której zwraca się influencer, aby pokrywał się z Twoją grupą użytkowników.
  • Ustal konkretne warunki kampanii i sposób rozliczenia.
  • Mierz wyniki i analizuj, aby zoptymalizować koszta kolejnych kampanii.
Klara Anna Witkowska
Młodszy Specjalista SEO
Magister zarządzania sp. Trendy&Design w marketingu, wykładowca poligrafii, designu oraz grafiki komputerowej w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Na co dzień projektant przekazu i twórca nietuzinkowych kreacji, analityk i pozycjoner stron. Na temat dobrego contentu wie wszystko!